Sunday, August 30, 2020

sympathy, empathy, compassion (Psychology of the self)

In ancient Navajo lore, there is a story of a time long ago when children who were damaged or unwanted were placed in a pit beneath the Hogan where they would be cared for but also out of sight so as not to offend people. And the one who cared for these children was called “Twilight Boy”, one of the four Navajo Deities, representing the evening light in the West. Twilight Boy possessed the attribute of “Hojooba’ bee la’ hooniil”, translated from Navajo as “the expression of loving kindness as healing for the suffering of society”, what in English we call “Compassion”. (Larry Stevens, C. Chad Woodruff, 2018, pp. 14-15)


To feel sympathy, it means you are able to understand what the person is feeling.

Empathy is viscerally feeling what another feels.

Compassion takes empathy and sympathy a step further. When you are compassionate, you feel the pain of another (i.e., empathy) or you recognize that the person is in pain (i.e., sympathy), and then you do your best to alleviate the person’s suffering from that situation. 

At its Latin roots, compassion means “to suffer with.”

https://chopra.com/articles/whats-the-difference-between-empathy-sympathy-and-compassion

所以慈悲不只是理解和感受慈悲是行動

慈悲(喜捨)是無心的行動就像無心的存在

無心是沒有尋思沾黏沒有要求回應的讓人帶來靜謐的風景

上述的定義有問題 

我原本翻譯 sympathy同情 empathy同理 compassion慈悲 所以sympathy比empathy更不分彼此 

意思是說 我被搞混了 我不確定該怎麼翻譯了 

但我確定 這三者都是消耗 拿自己消耗 所以基本上都有無己 (selfless) 的成分 

問題出在 一個人為什麼會願意 甘於消耗自己 為另一個人 
他顯然有難言之隱 

然後問題出在 他消耗了 拿甚麼補 拿甚麼繼續 拿甚麼不放棄 

慈悲喜捨 是四無量心 無量的關鍵是喜捨

我沒有聽過有人說 同情喜捨 同理喜捨 顯然同情同理都無法喜捨

無喜無捨 這個消耗 終將耗盡 

所以甚麼是喜 甚麼是捨

我想 喜捨 是接受自己是有限的 那個無能為力 是自己的界限 在那個界線上 你必須放下 你必須接受 接受這個外在客觀的現實 

弘一大師 圓寂時 最後寫下的 就是慈悲喜捨 

我想 他在那最後一刻 想到的 是 當年不願見到妻子 轉身回到虎跑寺的瞬間 

那個 轉身 就是 喜 就是 捨 

但問題又來了 弘一 轉身回到的是法喜 

法喜 是信仰 

你轉身 是回到甚麼 

而如果 你轉身 回不到 一個比你更大的地方 你怎麼喜 怎麼捨 怎麼轉身 

而如果 你無法喜 無法捨 無法轉身 你的無己 你的消耗 會讓你陷入怎麼樣的境地 

也許一般講心理治療的人 不至於極端 都還算健康 所以都會強調治療者要照顧自己 (self-care) 對自己慈悲 (self-compassion) 所以 今天消耗的 好好睡一覺 明天又有精神

我不是這樣的治療者 我的困難是 今天消耗的 今晚失眠 明天繼續消耗 

這種日子 我過到二零零六年 之後好一點 因為我開始學習放手 

但即使放手 我仍然不知道 同情 同理 慈悲 這三者的差別 仍然不知道 怎麼不被消耗殆盡 轉身仍然不見源頭 那讓一切苦難休憩的源頭 

我相信 在那轉身的邊界 你遇見的是信仰 

假如 你跨過去的話

我的問題是 我跨不過去 轉身後 看著雲深不知處的 虎跑山 

我 又轉身 下山去了 

所以 你知道 我的問題 無解 

我是說 那個 消耗 至死方休 的問題

這就是 為什麼 我疼惜 那些冥河的弟兄 

我知道 我沒有辦法 離開他們 

我和 他們 都 必 不得救贖 

我和 他們 在 冥河浮沉 

微笑著 看著 遙遠 的 虎跑山 

以上 如果 是 年屆六四 我所能想到的 最好的 結局

我說 他媽的 let it be

i don't give a damn